Earthdawn – 1 edycja – mechanika

Dla niewtajemniczonych, ale zainteresowanych Earthdawnem przedstawiłem w kilku osobnych wpisach wszystkie oficjalne podręczniki, wydane dla tego systemu.

W każdym przypadku oprócz kilku słów komentarza, prezentuję okładki (także edycji polskiej, o ile była). Poniżej znajdują się informacje o podręcznikach wydanych w ramach 1 edycji Earthdawna, prezentujących mechanikę gry.

Wydawcą pierwszej edycji była FASA Corp., edycji polskiej Wydawnictwo MAG. W osobnych wpisach znajdziesz informacje o podręcznikach źródłowych, wydanych w ramach 1 edycji i oficjalnych przygodach. Dalej opisałem wszystkie podręczniki, jakie wydawnictwo Living Room Games opublikowało w ramach 2 edycji Earthdawna. Kolejne wpisy prezentują podręczniki wydane przez RedBricka. W pierwszej kolejności zaprezentowałem informacje o edycji Earthdawn Classic, na koniec zaś wszystkie do tej pory wydane podręczniki w ramach bieżącej, trzeciej edycji systemu.


Earthdawn – podręcznik podstawowy

Z nieznanych mi przyczyn okładkę polskiej edycji znacznie zmieniono w porównaniu do pierwowzoru. Być może chodziło o to, by podręcznik bardziej rzucał się w oczy na półkach sklepowych. W każdym razie klimatyczną ilustrację Mglistych Bagien zastąpiono szarżującym Kawalerzystą Żelaznym Kłem. Mi specjalnie ta zmiana nie przeszkadza, gorzej z mangową pstrokacizną jaką prezentuje okładka do wydanej przez Living Room Games drugiej edycji, no ale to już zupełnie inna bajka.

„Podstawka” jak to zwykle bywa – koncentruje się wokół podstawowej mechaniki, zasad tworzenia postaci, prowadzenia gry etc. Mówiąc najprościej: niezbędne minimum do rozpoczęcia zabawy. Opis świata w tym podręczniku był moim zdaniem zbyt ubogi nawet jak na ‘podstawkę’. Solidnie przedstawiono natomiast historię świata i teorię magii (a zatem rolę, jaką ona w tym świecie odgrywa). Bestiariusz nie powalał bogactwem, ale moim zdaniem był w zupełności wystarczający. Całość materiału przedstawiona została solidnie i w razie potrzeby szybko i bezstresowo można było odnaleźć szukaną informację.

Po prawej stronie widać okładkę limitowanej edycji kolekcjonerskiej, która została wydana w nakładzie liczącym zaledwie 1000 egzemplarzy. Twarda oprawa, czerwoną okładkę zdobi złote logo systemu i wytłoczony smoczy łeb. Zawartość tego wyjątkowego wydania nie różniła się niczym w stosunku do standardowych podręczników.

336 stron, rok wydania: 1993


Earthdawn Gamemaster’s Pack

Niewielki zestaw, zawierający pomoce dla Mistrza Gry. Składała się na niego skromna objętościowo broszura i zasłonka dla MG, wykonana w dość tradycyjny sposób. Produkt ten nie znalazł się w polskiej edycji Earthdawna.

Rok wydania: 1993


Earthdawn Companion

(Księga Wiedzy)

Księga Wiedzy stanowiła uzupełnienie podręcznika podstawowego. Na początku można było się bez niej obejść, ale na dłuższą metę było to raczej niemożliwe. Podręcznik ten przedstawia zasady dotyczące zaawansowanych postaci, istotnie rozszerza informacje dotyczące magii wątków. Znajdujemy tutaj także informacje dotyczące Głosicieli (kim są, jak się stać jednym z nich i jakie niesie to ze sobą konsekwencje). Przedstawiona jest tutaj także organizacja Świetlistych i zasady opisujące, co daje członkowstwo w niej.
Nie zabrakło rozdziału prezentującego szereg zasad opcjonalnych (z których wiele moim zdaniem warto stosować). Dalej świetnie opisane zostały zasady przeprowadzania bitew morskich i powietrznych. Ostatnie dwa rozdziały dotyczą tworzenia nowych dyscyplin (podręcznik zawiera też gotowe nowe dyscypliny) oraz nowych istot.
Jak więc widać – zawartość podręcznika była imponująca i nie bez powodu potocznie był on nazywany ‘drugą podstawką’ do systemu.

168 stron, rok wydania: 1994


Magic: A Manual of Mystic Secrets

(Magia: Księga Wiedzy Tajemnej)

Świetny podręcznik baaaardzo istotnie rozszerzający podstawowe zasady. Po tytule łatwo wywnioskować o jakich zagadnieniach podręcznik traktuje. Niemniej w świecie Earthdawna z magią na co dzień mają do czynienia wszyscy – dlatego podręcznik ten stwarza mnóstwo nowych możliwości dla wszystkich graczy (bez względu na dyscyplinę).
Opisane mamy tutaj przykładowe zastosowania magii krwi często mające praktyczne zastosowanie podczas gry. Dalej podręcznik przedstawia zasady stosowania rozwinięć talentów co daje ogrom nowych możliwości wszystkim grającym. W książce znajdujemy także masę nowych informacji o magii wątków i magii zaklęć (to już tylko dla magów).
Dzięki przedstawionym w książce zasadom postaci graczy mogą pokusić się o tworzenie magicznych przedmiotów i nowych zaklęć. Sporo miejsca poświęcono także przestrzeni astralnej i przyzywaniu duchów.
W podręczniku znalazła się także nowa dyscyplina ‘Szamana’, jednak odradzam wprowadzanie jej do gry, gdyż jest strasznie wypasiona (gdzieś po necie krąży bardziej rozsądna wersja tej dyscypliny).
Ten podręcznik dla grających w 1 edycję, stanowił ogrom nowych możliwości i pomysłów. Skutecznie dowodził tego, że sposób opracowania zasad magii jest bardzo mocnym atutem Earthdawna na tle innych systemów fantasy.

144 strony, rok wydania: 1996


Arcane Mysteries of Barsaive

(Mroczne Sekrety Barsawii)

Ten podręcznik jest dość popularny i lubiany przez Mistrzów Gry. Ja osobiście nie uważam go za zbyt wartościowy dodatek. Uważam że śmiało jego zawartość autorzy mogli dorzucić do opisanej wyżej „Magii”.
Czym są „Mroczne Sekrety” ? To nic innego jak cała sterta nowych zaklęć, rozwinięć talentów i nowych przedmiotów magicznych. Innymi słowy – z jednej strony nie ma tutaj żadnych rewelacji, z drugiej MG dostaje całą kupę ‘gotowców’, które niewątpliwie mogą się przydać.
Ten dodatek liczy niewiele ponad 100 stron, ma paskudną okładkę (Laubenstein moim zdaniem robi świetne ilustracje czarno-białe, ale kolorowe powinien sobie odpuścić) i może się przydać, ale spokojnie można się bez niego obejść.

104 strony, rok wydania: 1997