Earthdawn – 1 edycja – opis świata

Dla niewtajemniczonych, ale zainteresowanych Earthdawnem przedstawiłem w kilku osobnych wpisach wszystkie oficjalne podręczniki, wydane dla tego systemu.

W każdym przypadku oprócz kilku słów komentarza, prezentuję okładki (także edycji polskiej, o ile była). Poniżej znajdują się informacje o podręcznikach wydanych w ramach 1 edycji Earthdawna, prezentujących informacje o świecie gry.

Wydawcą pierwszej edycji była FASA Corp., edycji polskiej Wydawnictwo MAG. W osobnych wpisach znajdziesz informacje o podręcznikach z zasadami i opisem świata oraz oficjalnych przygodach, wydanych w ramach 1 edycji. Dalej opisałem wszystkie podręczniki, jakie wydawnictwo Living Room Games opublikowało w ramach 2 edycji Earthdawna. Kolejne wpisy prezentują podręczniki wydane przez RedBricka. W pierwszej kolejności zaprezentowałem informacje o edycji Earthdawn Classic, na koniec zaś wszystkie do tej pory wydane podręczniki w ramach bieżącej, trzeciej edycji systemu.


Barsaive

(Barsawia)

Ten zestaw w oryginale zapakowany był w tekturowe pudełko, wersję polską wydano „oszczędniej” (moim zdaniem słusznie) – zestaw i tak nie był tani, a stanowił istotne uzupełnienie materiałów o świecie z podręcznika podstawowego. Tutaj również z jakichś przyczyn podjęto decyzję o zmianie ilustracji na okładce.
Na zestaw składała się mini-zasłonka z tabelami, dwa podręczniki, kolorowa mapa Barsawii (wielka i ładna, ale niezbyt szczegółowa). Do mapki dołączony był tekturowy Sekstans Shantai (taki tam mało użyteczny bajer). W oryginalnej wersji było w pudełku jeszcze kilka zupełnie bezużytecznych kart magicznych przedmiotów. W polskiej wersji tych kart nie ma i bardzo dobrze, bo były beznadziejne:>
To, co w tym zestawie najważniejsze, to podręczniki. Jeden z nich to „Przewodnik po Barsawii”, a drugi to „Księga Mistrza Gry”. Przewodnik to bardzo ciekawy i treściwy opis prowincji. Jest mowa o Pogromie, o mieszkańcach Barsawii, regionach i osadach w prowincji. Moim zdaniem jest to niezbędne minimum wiedzy, potrzebne by prowadzić przygody w Barsawii. Późniejsze podręczniki źródłowe znacznie rozszerzają przedstawione tu informacje.
„Księga Mistrza Gry” – jak łatwo się domyśleć nie jest adresowana do graczy. MG znajdzie tutaj opis najważniejszych osobistości Barsawii (chwała autorom, że nie podawali ich statystyk, bo bym się wkurzył;). Jest tutaj też mowa o tajnych stowarzyszeniach Barsawii i na doczepkę trochę mniej istotnych informacji, magiczne przedmioty, jakieś nowe potworki etc.
Całość bardzo fajnie napisana i godna polecenia.

Rok wydania: 1993



Denizens of Earthdawn vol.1

(Mieszkańcy Barsawii tom 1)

Ten dwutomowy dodatek to prawdziwa rewelacja. Tak porywającego opisu ras inne systemy mogą EDkowi pozazdrościć. Czyta się świetnie, informacji mnóstwo, polecam nie tylko earthdawnowcom.
Pierwszy tom opisuje elfy, ludzi, t’skrangi i wietrzniaki. Wszystkie rozdziały dokładnie opisują naturę ras, zwyczaje, mentalność, typowe zachowania, hierarchię wartości, wierzenia etc.
Dzięki „Mieszkańcom” odgrywanie rasy w Earthdawnie to wyzwanie, ale i świetna zabawa, a przedstawione tutaj informacje dają czytelnikowi obraz codziennego życia prowincji. Podręcznik zawierają także nowe dyscypliny typowe dla poszczególnych ras.
Chyba żadnego dodatku nie polecam tak gorąco jak ten (w połączeniu z drugim tomem).

128 stron, rok wydania: 1994


Denizens of Earthdawn vol.2

(Mieszkańcy Barsawii tom 2)

Jak wyżej – drugi tom znakomitego materiału. W analogiczny sposób zebrano tutaj masę użytecznych informacji na temat krasnoludów, orków, trolli i obsydian.

144 strony, rok wydania: 1994


Legends of Earthdawn vol.1

Legendy są bardzo ważnym elementem świata gry Earthdawn. Jako pomoc dla MG pojawiły się dwa podręczniki źródłowe poświęcone barsawiańskim legendom. Obie części: „Legends of Earthdawn” i „Book of Exploration” zorganizowane są w podobnej formie, i zastanawia trochę dlaczego nie uczyniono z nich jednego dodatku (obie książki nie imponują objętością).
W podręcznikach znajdziesz kilkadziesiąt legend Barsawii napisanych w formie krótkich opowiadań, każde opatrzone dużą ilustracją. Druga część każdego z podręczników to informacje, jak wykorzystać przedstawione wcześniej opowieści we własnych przygodach. Jest tutaj sporo wskazówek, sugestii i gotowych pomysłów na tło przygody.

88 stron, rok wydania: 1995


Parlainth: The Forgotten City

Parlainth, był to drugi „pudełkowy campaign setting” do Earthdawna (pierwszym była ‘Barsawia’, a trzecim ‘Powietrzna Przystań i Vivane’ – polskie wydania były pozbawione pudełek i kart, Parlainth niestety wogóle nie doczekał się polskiej edycji). W środku jak zwykle książka, mapa, do niczego nie potrzebne karty i kilka mniej istotnych, ale niekiedy przydatnych pomocy do gry.
Książka podzielona jest na dwie części – bagaty opis Przyczółka oraz ‘Ruiny Parlainth’, czyli szczegółowy opis Zapomnianego Miasta w jego dzisiejszej formie. Jak to zwykle w przypadku tego typu dodatków do Earthdawna bywa – informacji i pomysłów jest tu mnóstwo, a całość czyta się świetnie. Znakomity materiał.

Rok wydania: 1994


Creatures of Barsaive

(Stwory Barsawii)

„Stwory Barsawii” to nic innego jak ciekawie napisany bestiariusz. W zasadzie można by się zastanowić, czy nie powinien znaleźć się w gronie podręczników źródłowych (w sumie opisuje kilkadziesiąt różnorodnych istot stanowiących barsawiańską faunę). Całość przedstawiona jest jako zapis krasnoludzkiego skryby Tiabdjina Światłego opowieści Vasdenjasa (słynnego, wielkiego smoka). Opowieść ta chwilami bywa bardzo zabawna i czyta się sympatycznie. Oczywiście, przy opisie każdej istoty podano charakterystyki i specjalne zasady jej dotyczące (w końcu to bestiariusz).
Podręcznik ma bardzo fajne ilustracje czarno-białe. Są też ilustracje kolorowe, ale ich jakość pozostawię bez komentarza.
Zupełnie nie wiadomo po co, autorzy pokusili się, by przy każdej z opisywanych istot podać w kilku zdaniach „pomysł na przygodę”. Pomysły te są takie, że nie wiadomo czy śmiać się czy płakać. Jeżeli już podjęli taką decyzję – mogli się wysilić choć trochę, bo odnosi się wrażenie że ci ludzie wogóle nie mieli pomysłów.
Ten ostatni drobiazg trochę psuje obraz w sumie bardzo fajnie napisanego i wartościowego podręcznika.

120 stron, rok wydania: 1994


Adept’s Way

(Ścieżki Adeptów)

Kolejny bardzo fajny dodatek. Opisane zostały tutaj podstawowe dyscypliny, a w zasadzie sposób, w jaki adepci patrzą na świat przez pryzmat swoich dyscyplin. Dodatek wraz z „Mieszkańcami” bardzo ułatwia graczom właściwe odgrywanie swoich postaci (a to z kolei w naturalny sposób sprawia że sesje są ciekawsze). Niestety nie sposób było opisać tutaj wszystkich dyscyplin i o ile o dyscyplinach z podstawki i księgi wiedzy znajdziesz tutaj multum informacji o tyle z innymi będzie już problem.
Nie zmienia to oczywiście faktu, że dodatek jest bardzo ciekawy i wartościowy, a lektura wśród graczy (o MG nie wspominając;) bardzo wskazana.

144 strony, rok wydania: 1994


Horrors

(Horrory)

Podręcznik poświęcony stworom stanowiącym wizytówkę Earthdawna. Większość książki obejmuje piętnaście historii dotyczących potężnych Horrorów. Dalej opisano pomniejsze, nienazwane astralne bestie i konstrukty. Jest też nowa dyscyplina i trochę nowych zasad. Przede wszystkim rozszerzono moce Horrorów w stosunku do tych, przedstawionych w podstawce. Wszystko jest moim zdaniem ‘takie sobie’.
Spotkałem się z różnymi opiniami na temat tego dodatku. Mnie osobiście trochę rozczarował, ale niektórych ta książka zachwyca. Cóż.. najwyraźniej jest to kwestia gustu. Dla mnie przedstawione tutaj pomysły nie powalają na łopatki, a Horrory to nie zwykłe barsawiańskie istoty i wolę nad każdym, którego drużyna ma spotkać popracować sobie samodzielnie i dobrze go przemyśleć. Książka prezentuje przyzwoity poziom, ja być może (po kilku rewelacyjnych suplementach wydanych przez FASĘ) oczekiwałem zbyt wiele.
Niektórych rodzimych recenzentów bardzo zmartwił fakt, że w polskim wydaniu zabrakło kilku kolorowych ilustracji wewnątrz – moim zdaniem niewielka strata.

112 stron, rok wydania: 1995


Sky Point & Vivane

(Powietrzna Przystań i Vivane)

Trzeci pudełkowy zestaw, który w polskiej edycji wydano oszczędniej, bez niepotrzebnych gadżetów. Ten zestaw to trzy książki, mapa Vivane i kilka mniej istotnych pomocy do gry. Pierwsza z książek dokładnie opisuje większą, barsawiańską część gigantycznej metropolii jaką jest Vivane. Informacji tu jest tyle, że nie sposób wymieniać. Niezliczona ilość rozmaitych ciekawych miejsc i mieszkańców miasta stwarza tyle pomysłów na przygody, że drużyna może siedzieć w tym mieście przez rok zaangażowana w rozmaite intrygi, zagadki, konflikty. Drugi tom jest uzupełnieniem pierwszego o opis dzielnicy Theran – moim zdaniem porywająca lektura. Trzeci tom opisuje prowincję Vivane, czyli regiony wokół miasta, z Powietrzną Przystanią na czele. Masa charakterystyk i naprawdę bardzo szczegółowych informacji dotyczących therańskich sił stacjonujących tutaj. Oprócz tego książka opisuje masę innych regionów i osad w okolicy. Wszystko napakowane ciekawymi pomysłami. Zestaw był dość drogi, ale stanowił prawdziwy skarb dla MG chcącego poprowadzić przygody w tym regionie.

Rok wydania: 1995


The Serpent River

(Wężowa Rzeka)

Dodatek poświęcony największej rzece Barsawii i jej okolicom. Ponieważ jednak Wężowa Rzeka płynie przez całą Barsawię, w dodatku tym znajdujemy mnóstwo informacji o większości regionów prowincji.
Bardzo dokładnie opisano tutaj Domy t’skrangów panujące w różnych częściach rzeki, relacje między nimi, ich historię, wyjątkowe miejsca. Nie brakuje informacji o handlu i transporcie towarów na rzece. Pomysły na przygody rodzą się u czytelnika na każdej stronie tego suplementu. Znajdziemy tu też dość dokładny opis Urupy oraz pływającego miasta V’strimon. Większość książki to wspomniane, naprawdę świetne opisy różnych miejsc i regionów wokół rzeki i na niej.
W dalszej części znajdujemy rozszerzenie zasad związanych z walkami na rzece, a także charakterystyki rozmaitych statków jakie można spotkać na wodach Wężowej. Standardowo „na przyczepkę” znalazły się tutaj też nowe przedmioty magiczne i potwory. Jak to zwykle ze źródełkami do Earthdawna bywa – „Wężowa Rzeka” to kolejny dodatek godny uwagi.

136 stron, rok wydania: 1996


The Book of Exploration – Legends of Earthdawn vol.2

O tym dodatku w zasadzie napisałem już wszystko kilka akapitów wyżej, gdy była mowa o pierwszym tomie „Legend”. Tutaj mamy drugą porcję opowieści, zorganizowaną w podobnej formie i składającą się na niewielki objętościowo podręcznik.

88 stron, rok wydania: 1996


Throal: The Dwarf Kingdom

„Throal: The Dwarf Kingdom” to rewelacyjny, całkiem tłuściutki podręcznik źródłowy poświęcony najważniejszej politycznej i kulturowej sile prowincji Barsawia. Materiał źródłowy stoi na typowym, earthdawnowym poziomie: znakomity, napakowany treścią opis historii królestwa, jego obecna forma. Nie brak ciekawych informacji o obecnej polityce i dworskich intrygach Throalu. Do tego znaczna część podręcznika poświęcona jest codziennemu życiu podziemnych miast, na które składa się Throal, handlu, ekonomii i politycznym frakcjom. Moim zdaniem to jeden z najciekawszych dodatków do Earthdawna jakie wydano.

184 strony, rok wydania: 1996


Survival Guide

Ciekawy podręcznik źródłowy, ale biorąc pod uwagę zawartość – wydany trochę późno. Znajdujemy tutaj informacje dosyć ściśle związane z suplementem ‘Barsawia’. Rozbudowane sekcje poświęcone podróżowaniu po dzikich regionach prowincji, także o eksploracji kompleksów podziemnych, takich jak typowe dla barsawiańskiego krajobrazu kaery, o niebezpieczeństwach związanych z podróżą, a także o leczeniu, oprócz przedstawionych wcześniej metod związanych z magią i eliksirami dostajemy informacje o leczniczych ziołach. ‘Survival Guide’ zawiera także sekcję poświęconą legendarnym regionom Barsawii, jak Złoziemie, Pustkowia, Mgliste Bagna i Morze Śmierci. Cały dodatek napisany ciekawie, typowy dla earthdawnowych źródeł poziom.

120 stron, rok wydania: 1996


The Blood Wood

Kolejny godny polecenia podręcznik źródłowy. Tym razem otrzymujemy zalew informacji dotyczących Krwawej Puszczy i Elfiego Dworu. Materiał przekazany jest bardzo klimatycznie i ciekawie. Oprócz historii i multum informacji o samej puszczy, dużo uwagi podręcznik poświęca naturze krwawych elfów, ich zachowaniu, myślom, temu jak cierpienie kształtuje ich życie i postrzeganie świata. Są też zasady pozwalające stworzyć postać krwawego elfa, co może być kuszące, ale tak naprawdę ciężko przedstawicielom tej rasy dogadać się z innymi Dawcami Imion (nie trudno o wiele uzasadnień tego stanu rzeczy – zwłaszcza po lekturze ‘Blood Wood’). Bardzo ważny dodatek do Earthdawna. Właśnie ‘Blood Wood’ i ‘Throal’ to dwa podręczniki, których chyba najbardziej mi brakuje w gronie wydanych po polsku.

152 strony, rok wydania: 1997


The Theran Empire

(Therańskie Imperium)

Wiele osób krytykuje ten podręcznik stwierdzając, że jest jednym z najgorszych, wydanych u nas. Moim zdaniem autorzy popełnili tutaj trochę błędów, zdarzyły im się kwiatki (w stylu nowych, dziwacznych i nie za bardzo nadających się do grania ras), ale nie zmienia to dla mnie faktu, że dodatek jest bardzo dobry. Przede wszystkim uważam, że inne prowincje Imperium opisane zostały ciekawie i z pomysłem. Dla drużyn znudzonych barsawiańskim klimatem dodatek ten otwiera nowe, nieograniczone wręcz możliwości.
Oczywiście obok rozdziałów o różnych prowincjach nie zabrakło opisu samej Thery – kipiącej bogactwem i potężną magią stolicy Imperium. Zawsze chciałem przekonać się jak autorzy systemu widzą to miejsce, ten dodatek dał mi tą możliwość. Cena była mocno przegięta, ale nie żałuję zakupu. Mówiąc szczerze, dopiero po lekturze „Therańskiego Imperium” uświadamia sobie człowiek jak beznadziejne i śmieszne są wolnościowe dążenia Barsawian, ale także co jest prawdziwym zagrożeniem Imperium (ono samo, ze swoją biurokracją:).

184 strony, rok wydania: 1997


Secret Societes of Barsaive

Ten podręcznik opisuje czternaście tajnych barsawiańskich organizacji. Część z nich mieliśmy już okazję poznać we wcześniejszych publikacjach, ten podręcznik natomiast informacje porządkuje i zawiera nowe. Łatwo jest się przekonać, że Barsawia to kraj idealnie pasujący do scenariuszy szpiegowskich, dworskich intryg, akcji tajemnych stowarzyszeń etc. Ten ciekawy podręcznik źródłowy stanowi nieocenioną pomoc dla MG chcących tworzyć właśnie tego typu kampanie. Jest tutaj mowa o strukturach organizacji, ich celach, bliższych i dalszych planach, sposobach działania etc. Bardzo fajny dodatek.

116 stron, rok wydania: 1997


Crystal Raiders of Barsaive

Kolejny doskonały podręcznik źródłowy. Tym razem w całości poświęcony Kryształowym Łupieżcom. Oprócz legend i historii (łupieżcy mieli swój niemały wpływ na dzieje Barsawii), miejsce w podręczniku poświęcono przede wszystkim na opisy rozmaitych, bardzo różniących się od siebie klanów (opisy podzielone są na regiony Lśniących Szczytów). Oczywiście, podobnie jak to było zorganizowane w podręczniku „Wężowa Rzeka” dotyczących t’skrangów i ich parostatków – tutaj analogicznie przedstawione są rozwinięte zasady związane z walką powietrznych statków, ich utrzymaniem i konserwacją, czy też usuwaniem usterek. Na koniec, już tradycyjnie znajdujemy związane z tematyką podręcznika nowe stwory oraz magiczne przedmioty.

152 strony, rok wydania: 1998


Ork Nation of Cara Fahd

I jeszcze jeden podręcznik źródłowy, w którym ciężko się do czegoś przyczepić. Tym razem książka dotyczy odrodzonego orkowego królestwa Kara Fahd (rzecz dokładnie umiejscowiona w earthdawnowym storyline rozwijanym przez wydawane do Earthdawna przygody). Podręcznik dokładnie opisuje obraz życia na obszarze dzisiejszego Kara Fahd, stolicę i władze zjednoczonych orków (bohaterka Krathis Gron i jej doradcy).
Podręcznik rozszerza informacje o samej rasie orków, więcej o ich zwyczajach i działaniu gahad. Nie zabrakło oczywiście dokładnej historii królestwa związane z legendarną Wyzwolicielką Hrak Gron, znajdziemy tu też informacje o nie istniejących dziś starożytnych sąsiadach Kara Fahd, czyli słynne Landis i Ustrekt, o których informacje w innych źródłach są szczątkowe. Jak zwykle dużo legend, geografii i polityki – całość czyta się świetnie.

118 stron, rok wydania: 1998