Earthdawn Classic

Prezentuję tutaj informacje o wszystkich podręcznikach wydanych w ramach edycji Earthdawn Classic. W każdym przypadku oprócz kilku słów komentarza, prezentuję okładki . Wydawcą tej edycji jest Red Brick, odpowiedzialny także za obecną, trzecią edycję systemu (której podręczniki opisałem w osobnym tekście). W osobnych wpisach zaprezentowałem także informacje o podręcznikach edycji wcześniejszych.

Red Brick Limited to firma stworzona przez grupę zagorzałych fanów pierwszej edycji Earthdawna. W 2003 roku nabyli licencję od FASA co umożliwiło im publikowanie klasycznych podręczników do 1 edycji. Tak powstała interesująca alternatywa dla wydawanej przez Living Room Games 2 edycji systemu. W 2005 roku narodziła się edycja Earthdawn Classic, korzystająca z przeredagowanych, bogatych materiałów 1 edycji. Właśnie edycja Classic stanowi bezpośredniego poprzednika obecnej, trzeciej edycji Earthdawna.


Earthdawn Player’s Compendium

Podstawowy system edycji Classic podzielono na dwa podręczniki, Player’s Compendium stanowi pierwszy z nich. Określenie „podstawowy” jest w tym przypadku dość niefortunne, bowiem to opasłe tomiszcze (ponad 500 stron) zawiera kompletną, bogatą prezentację systemu, materiał który gracze wcześniejszych edycji posiadali dopiero po zakupie kilku dodatków. Player’s Compendium to kompletne zasady tworzenia i rozwoju postaci na kręgach od 1 do 15 (a więc to, co wcześniejsze edycje rozbijały na podręcznik podstawowy i Companion). Nie zabrakło tu rozbudowanych zasad dotyczących magii, przenikającej świat Earthdawna oraz bogatego opisu ścieżek poszczególnych dyscyplin. Innymi słowy: jeden świetny, obszerny podręcznik zawierający to, co grający w 1 edycję mieli dopiero po zakupie pięciu.

Mechanika edycji Classic zawiera szereg modyfikacji, usprawnień i opcjonalnych zasad. To wspaniały, oparty na wieloletnim doświadczeniu prawdziwych fanów, przeredagowany i udoskonalony materiał, który nie utracił magicznego ducha pierwowzoru.

524 strony, rok wydania: 2005


Earthdawn Gamemaster’s Compendium

Drugi podstawowy podręcznik edycji Classic ma taką samą, imponującą objętość przeszło 500 stron. Pokaźna porcja informacji dla prowadzących earthdawnowe sesje: obszerny bestiariusz, informacje o świecie gry, sugestie dot. projektowania kampanii. Historia świata uwzględnia storyline pierwszej edycji, a więc mamy już za sobą wydarzenia z „Prelude to War” (dokładnie tak, jak w 3 edycji).

Podręcznik stanowi przeredagowany materiał, który w pierwszej edycji zawarto w kilku suplementach (m.in. Horrors, Creatures of Barsaive i Companion).

524 strony, rok wydania: 2005


Adventure Log

Jest to niewielka broszura służąca do tworzenia drużynowego dziennika. Ot, taki drobny gadżet, który można użyć na sesjach.

64 strony, rok wydania: 2007


Character Folio

Kolejna, drobna pomoc dla graczy. Character Folio to nic innego, jak rozszerzona wersja karty postaci, umożliwiająca zebranie kompletnych informacji o swojej postaci w kilkustronicowym zestawieniu. Być może dla niektórych przydatne, dla mnie to przerost formy nad treścią.

64 strony, rok wydania: 2007


Name-giver’s Compendium

Pierwotnie materiał ten znalazł się w dwutomowym suplemencie do 1 edycji o tytule “Denizens of Earthdawn”.

Ten dodatek to prawdziwa rewelacja. Tak porywającego opisu ras inne systemy mogą EDkowi pozazdrościć. Czyta się świetnie, informacji mnóstwo, polecam nie tylko earthdawnowcom.
Wszystkie rozdziały dokładnie opisują naturę ras, zwyczaje, mentalność, typowe zachowania, hierarchię wartości, wierzenia etc.
Dzięki “Mieszkańcom” odgrywanie rasy w Earthdawnie to wyzwanie, ale i świetna zabawa, a przedstawione tutaj informacje dają czytelnikowi obraz codziennego życia prowincji. Podręcznik zawierają także nowe dyscypliny typowe dla poszczególnych ras.

340 strony, rok wydania: 2006


Nations of Barsaive, Volume 1

Zawarty w tym podręczniku, przeredagowany i zaktualizowany materiał pochodzi z podręczników źródłowych pierwszej edycji: „Throal: the Dwarf Kingdom” oraz „Serpent River”. To rewelacyjny podręcznik źródłowy poświęcony najważniejszej politycznej i kulturowej sile Barsawii oraz największej rzece, która opływa większość regionów prowincji. Bardzo dokładnie opisano tutaj Domy t’skrangów panujące w różnych częściach rzeki, relacje między nimi, ich historię, wyjątkowe miejsca. Nie brakuje informacji o handlu i transporcie towarów na rzece. Towarzyszy im multum ciekawych informacji o obecnej polityce i dworskich intrygach Throalu, codziennemu życiu podziemnych miast, handlu, ekonomii i politycznym frakcjom krasnoludzkiego królestwa. Świetny materiał, stanowiący gigantyczną skarbnicę wiedzy o świecie i pomysłów na przygody.

336 stron, rok wydania: 2007


Kratas: City of Thieves

W odróżnieniu od wyżej zaprezentowanych, ten obszerny podręcznik źródłowy stanowi nowy materiał, którego nie znajdziemy w dawnych publikacjach FASA Corp.

To blisko trzysta stron po brzegi wypełnionych porywającym materiałem, w całości koncentrującym się na jednym z miast Barsawii, tytułowym Kratas – Mieście Złodziei. Drobiazgowo opisana historia, opis codziennego, trudnego życia mieszkańców, prezentacja poszczególnych dzielnic, zamieszkujących je gangów i relacji między nimi. Do tego masa innych, użytecznych na sesjach materiałów: nowi przeciwnicy, skarby, szkice przygód.

Materiał ze wszech miar godny polecenia.

292 strony, rok wydania: 2008


Ardanyan’s Revenge

Jest to duża przygoda, której towarzyszy dość obszerna porcja materiału źródłowego (opis miasta i kaeru). Pierwotnie materiał ten był niemieckim fanbookiem, w edycjach Red Bricka awansował do grona oficjalnych podręczników. Jest to moim zdaniem awans w pełni zasłużony, bowiem podręcznik jest bardzo fajnie napisany, przygoda dość ciekawa, a Ardanyan stanowi interesującą lokację do wielokrotnego wykorzystania w kampaniach.

132 strony, rok wydania: 2006


Adventure Compendium

W tym obszernym podręczniku zebrano oficjalne przygody, które znamy z podręczników 1 edycji: Mists of Betrayal, Terror in the Skies, Infected, Shattered Pattern i Blades. Mimo iż prezentują nierówny poziom, wiele zawartych w nich haków fabularnych i bohaterów niezależnych z powodzeniem można wykorzystać.

368 stron, rok wydania: 2007


Burning Desires

Duża przygoda, której akcja ma miejsce w throalskim mieście Oshane. Przygoda przeznaczona jest dla średnio zaawansowanych adeptów. Dodatek warto posiadać głównie ze względu na szczegółowy opis wspomnianej, podziemnej metropolii, który z powodzeniem można wykorzystać w dowolnej kampanii.

120 stron, rok wydania: 2007


Shards Collection, Volume 1

W dodatku tym zebrano razem pięć pierwszych przygód, wcześniej publikowanych pojedynczo jako seria „Shards” (patrz niżej). Zawarte w podręczniku przygody, to: Journey to Lang, Runvir’s Tomb, Kept in the Dark, Pale River i Tournament Troubles.

Zdecydowanie nie jest to wybitna pozycja, przygody proste, niektóre wręcz banalne. Wybiórczo można jednak z powodzeniem zawarty tu materiał wykorzystać.

116 strony, rok wydania: 2007


Shards

Red Brick wydawał (jak większość produktów linii Classic – w formie elektronicznej) krótkie, klasyczne przygody (w pierwszej edycji znane głównie z magazynu Earthdawn Journal) w formie niewielkich, kilkunastostronicowych broszur. W ramach tej serii wydano dziewięć przygód: Journey to Lang, Runvir’s Tomb, Kept in the Dark, Pale River, Tournament Troubles, Blackout, Betrayal’s Sting, Westhralls Passage, A Tear for Jaspree. Są to krótkie i w większości dość kiepskie scenariusze. W niektórych przypadkach, przy odrobinie inwencji można je jednak w swoich kampaniach wykorzystać.